Hitler var selv opdraget som katolik. Han udvikler sig til
at blive kritisk overfor kirken.
Hitler mener, at Tyskland skal være sin egen Gud.
Han bruger begreberne: Tro, håb og kærlighed. Han bruger de her tre begreber fra kristendommen, om Tyskland, for at bevise overfor Tyskland er vi er vores egen Gud. Hvis vi er vores egen(Hitler er) Gud, kan vi frelse Tyskland for hungersnød og fattigdom. Han siger indirekte: Han selv er ”gud”. Eller i hvert fald sendt af Gud.
Hitler mener, at Tyskland skal være sin egen Gud.
Han bruger begreberne: Tro, håb og kærlighed. Han bruger de her tre begreber fra kristendommen, om Tyskland, for at bevise overfor Tyskland er vi er vores egen Gud. Hvis vi er vores egen(Hitler er) Gud, kan vi frelse Tyskland for hungersnød og fattigdom. Han siger indirekte: Han selv er ”gud”. Eller i hvert fald sendt af Gud.
I 1933 var der stor begejstring for fremskridt i det fattige
Tyskland. Kun få kritiske røster hørtes, da kirkerne tog imod Hitlers
invitation til at deltage i en fælles kamp mod gudløshed og moralsk forfald, og
i løbet af kort tid blev en bevægelse med navnet Tyske Kristne en stærk
magtfaktor i kirkelivet. Bevægelsen arbejdede for at gennemføre nazismens
ideologi også i kirken. Det gjorde at efter magtovertagelsen i 1933, nazisterne
meget hurtigt satte sig på styret af den evangeliske kirke, gennem indsættelse
af en såkaldt rigsbiskop.
Særligt to
problemstillinger var efter Hitlers magtovertagelse blevet brændende aktuelle
for den evangeliske kirke: førerprincippet og raceideologien. De Tyske Kristne
havde fået valgt en rigsbiskop, der med Hitler som fører-forbillede skulle
realisere idealet om den stærke leder. Samtidig blev der i 1933 vedtaget en
"arier-paragraf", som betød, at alle præster skulle godtgøre, at de
var rigtige tyskere for at beholde deres embede.
Luthers to-regimentelære:
Åndelige regimente:
-
Kirken
-
Bruger ordet/biblen
Det verdslige
regimente:
-
Staten/fyrsten
-
Bruger sværdet/magten
Luther ville have at begge regimenter skulle være under Gud
som herre.
Nationalistiske teologer argumenterede, blandt andet med
henvisning til Luther, for, at nazi-styret var et godt regimente, indsat af
Gud. Kirken skulle ikke skal blande
sig i statens anliggender. De bruger regimentelærerne mod kirken og udnytter
dens magt.
I løbet af 1933 begyndte kredse i den evangeliske kirke at finde sammen om en modstand, der dog mest handlede om at bringe kirken frelst igennem tiden med det nye styre.
Karl Barth var – med baggrund i sin
teologi – en klar modstander af en sådan begrænset strategi.
Han forudså den kommende katastrofe, og han mente, at kirken kun kunne reddes
som kirke ved at sige et klart og markant nej til den hedenskab, som nazistyret
efter hans mening repræsenterede.
Dette voksende spændingsfelt mellem den politiske statsmagt
og den protestantiske kirke, er baggrunden for at forstå Barmenerklæringen, der
er enestående i nyere kirkehistorie. Barmenerklæringen er en erklæring der blev
lavet i Barmen i bekendelseskirken. Her fik Karl Barth reddet kirken for
nazisternes ideologier. Erklæringen er det første eksempel siden reformationen
på en bekendelse, der samler både lutherske og reformerte kristne.
Kilder: kompendiet
kirke og nazisme.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar